معرفی کمپانی فلکس پورت

فلکس پورت (flexport) : راه حل سیلیکون ولی برای بحران زنجیره تامین

ناکارآمدی در زنجیره تامین مانند کمردردیست که در تمام صنایع دیگر دنیا وقفه انداخته است. تمامی صنایع به آن وابسته هستند. یک زیرساخت معیوب یا اقلا پوسیده برای حمل ونقل سراسری، در استخدام، شغل، رفاه وقفه انداخته است. فلکس پورت یکی از مهم ترین شرکت های موجود است که برای بهبود این موضوع تلاش می کند، تلاشی شبیه عمل قلب باز بر روی سیستم گردش اقتصادی دنیا.
رایان پترسون- بنیانگذار و مدیرعامل، فلکسی پورت
الکس کنراد- سردبیر ارشد- مجله فوربز:

شرکتی که چند سالی است توجه من را به خود جلب کرده است، نامش فلکسی پورت است. فلکسی پورت از وای کامبینیتور آمد و توسط بسیاری از پیش کسوتان در سیلیکون ولی مورد حمایت قرار گرفت اما این شرکت در حال به چالش کشیدن این صنعت کهنه در دنیای حمل ونقل است. صنعتی که گاهی رو به عقب است.(عقب گرد می کند).
بنابرین فلکسی پورت یک فورواردر(واسطه یا متصدی حمل) است یعنی خود شرکت صاحب کشتی یا هواپیما یا قطار نیست اما به مشتریانش کمک می کند که فضایی را که در هر یک از این وسائل حمل لازم دارند، رزرو کنند جهت جابجایی کالا از کارخانه به انبار یا فروشگاه. این شرکت کارهای زیاد دیگری میکنند مانند: کارهای گمرک، بیمه، مالی، تقریبا هر چیزی در آن زنجیره حمل، چیزها را از نقطه آ به نقطه ب برای مصرف کنندگانی مانند ما.

چیزی که در مورد فلکسی پورت برای من جالیست اینست که مدیرعامل آن پارسال واقعا یه جورایی تبدیل به چهره زنجیره تامین شد، با مشکلات و راه حل هایی که سعی میکرد حل کند، نه آنقدر که در مورد کسب وکارش حرف زده شده بود.
بزرگی فلکسی پورت چقدر است؟ آیا تجارت خوبیست؟ نظر مردم درباره آن چیست؟ و صنعت موجود چه فکری میکند در مورد استارتاپ سیلیکون ولی که تازگی وارد شده و میگوید ما میتوانیم کارها رو بهتر و سریعتر انجام دهید.

رایان پترسون درواقع اینگونه شروع کرد؛ صادرات و واردات کالاهای رندوم از چین به آریزونا، جایی که او با برادر بزرگترش کار میکرد.
من از عمدتا از چین محصولاتی میخریدم، و از جاهای دیگه دنیا، اغلب محصولات موتوراسپرت. من و برادرم با یکی دیگر از دوستانمان اینها را وارد میکردیم و آنلاین آنها را میفروختیم، یه جورایی کارآفرین تحارت الکترونیک بودیم و همینطور وارد کننده. من واقعا احساس میکردم از دست حمل ونقل کنندگان دنیا زجر میکشیم. هیچ کس نمیتوانست به من بگوید بارم کجاست، چقدر هزینه آن میشود، تمام این قوانین گمراه کننده چیست کاغذبازی . . احساس میکردم فریب خورده ام و بعد از گذشت چند سال از انجام کارهای مختلف، این کسب وکار را هم ساختم برای فروش داده های صادرات و ورادرات. من بالاخره با این مشکل روبرو شدم که چرا با این تکنولوژی، پلتفرمی برای راخت کردن تجارت سراسری وجود ندارد و این 8 سال پیش بود. الان 8 سال است که من فلکسی پورت را شروع کردم

در ماه ژانویه من به بندر اوکلند رفتم با رایان پترسون جهت تماشای بارگیری کشتی با کانتینرهایی که قرار بود به آسیا برگردند. ما قیمت حمل ونقل را تا 95 درصد و در بعضی جاها تا 98% کم کردیم و این کار سود زیاد رو به بالا برای همه انسانها داشته است. از این طریق خرید کردن ارزان تر است، پیداکردن مشتریان در سرتاسر دنیا ساده تر است، کسب وکارها می توانند جهانی شوند بنابرین این کار خیلی مهره مهم و قدرتمندی بوده است. همچنین ما پیشرفت زیادی را شاهد نبوده ایم، منظورم اینست که حمل ونقل کانتینری در دهه 1960 اختراع شد و ما هنوز آنها را یکی یکی آنها رو روی عرشه سوار میکنیم، درواقع بیشتر عملیات دستی انجام میشود. من دوست دارم نوآوری واقعی اینجا ببینم، بدین صورت که بتوان توان عملیاتی این بندرها را بالا برد و یادگیری ماشینی را اضافه کنیم برای پدیا کردن کانتینر درست در زمان درست تا راننده ها مجبور نباشند ساعت ها در ورودیهای بندر معطل شوند. فرصت های زیادی برای تکنولوژی در این صنعت وجود دارد.

حمل ونقل مشخصا یکی از قدیمی ترین تجارت ها در دنیاست. هزاران سال است که این کار انجام میشود و اخیرا حمل ونقل یه جورایی کسب وکار خانوادگی شناخته میشود و یا کسب وکاری که در آن نورآوری زیادی وجود ندارد. این یکی از ارتباطاتی است که خیلی در درسته گروه های تکنولوژیایی نیست
فرض من این بود که شرکت های بزرگ، به گونه ای سیستم های پیشرفته دارند و هوش مصنوعی و همه این چیزها و بعد از اینکه ما شرکت را راه انداختیم و شرکتهای بزرگ شروع کردند به پیوستن به ما و آمادند و با ما صحبت کردند تازه قهمیدیم که بزرگترین شرکتها در دنیا، این زنجیره تامین پیچیده را ایمیلی هدایت میکنند. با پیوست های ماکروسافتی اکسل و پی دف اف و تلفن و . . این شرکت ها واقعا به تکنولوژی که ما ساختیم نیاز مبرم داشتند.

آنچه که ما برای درک حمل ونقل بین المللی باید بندانیم . . ما گاهی شوخی میکنم و میگویم باید اسمش به حمل ونقل ایمیلی بین المللی تغییر نام دهد . . برای جابجایی یک کانتیر کالا، مثلا از یک کارخانه در ویتنام به یک انبار در وسط آمریکا، درواقع حدود ده دوازده تا شرکت نقش دارند از خود کارخانه گرفته تا واردکننده انبار شرکت های حمل ونقل در هر دو کشور گمرک بنادر کارگزاریها که کالا را از طریق آزانس-های دولتی ترخیص میکند حمل ونقل دریایی اداره بیمه بانک . . این یک مشکل هماهنگی پیچیده دارد و آنچه که فلکسی پورت را متمایز میکند اسین که زیرساخت ایجادکرده، نرم افزار ساخته، و جدا از اینکه خط اتصال آنلاین وب بیس است یا اپ موبایل و در ادامه قصد دارد API (رابط برنامه نویسی کاربردی) ایجاد کند به صورتی که نرم افزار با نرم افزار صحبت کند تا تمامی طرفین درگیر به هم متصل شوند و داده های مورد نظرشان را دریافت کنند و یا ما داده های موردنظرمان را از آنها دریافت کنیم و تجارت را بی عیب ونقس کنیم تا هزینه ها کم شود

در دهه 2000حمل ونقل به یک کف تاریخی رسید و حمل کننده های دریایی را که مدت زیادی در این شغل بوده اند مجبور کرد که در مورد کسب وکارشان بازبینی و تجدیدنظر کنند.
بنابرین انسانهای زیادی به این فکر میکنند که چگونه می توانند بارگیری کشتی های را بهبود بخشند بطوریکه نصف آنها خالی نماند. مردم واقعا اجناسشان را به موقع دریافت میکنند هر چند که اینجا حاشیه سود و پول خیلی زیاد نیست. و این برای یک شرکت مانند فلکس پورت واقعا عالیست که توانست وارد بازار شود و بگوید: برای ما اهمیت ندارد که از چه کشتی ای و یا دقیقا کدام مشتری استفاده می نیم اما ما اطمینان حاصل میکنیم که اگر کسی جایی چیزی دارد که میخواهد حمل کند و کسی بابت حمل آن بر روی اقیانوسها پولی پرداخت میکند، این چیزیست که این حمل کننده های بار نیاز دارند.

در ماه جولای 2020 اتفاق عجیبی افتاد، همه دوباره شروع به خرید اجناس کردند و چه لوازم چوبی برای منزل یا یک دفترکار خانگی یا لوازم ورزشی برای خانه و این زمانیست که قیمت ها دوباره بالا میرود و ارسال به موقع اجناس بسیار سخت میشود. این بحرانیست که صنعت حمل ونقل همچنان تا امروز با آن دست وپنجه نرم می کند و آن قیمت های بالای حمل ونقل دریاییست، میدانید حمل یک کانتینر بر روی اقیانوس آرام ، چند سال پیش 1800دلار بود، اما امروزه 18000 دلار هزینه دارد.

زمان سختی برای فعالان در حوزه این صنعت است. درواقع از یک طرف خوبست که مردم توجه می کنند و آگاهند که حمل ونقل کانتینری بخش مهمی از زیرساخت های اقتصادی دنیاست و قدرش را میدانند اما قیمت ها خیلی بالاست و عملکرد پایین است، در حال حاضر اکثر کشتی های تاخیر دارند، بسیاری از عبورمرورها لغو میشود پاندمی باعث افزایش قیمتها در این صنعت شده بنابرین مشتریان ناراحت هستند و هیچ وقت کار کردن در کسب وکاری که مشتریان آن رضایت کامل ندارد راحت نیست.

از نظر مهم است که فلکس بورد را با اثرات جهانی آن مدنظر قرار دهیم. وکس پورت.ارگ در دوران پاندمی ده ها میلیون واحد ملزومات مراقبتی حمل کرده است.

50درصد از حمل ونقل هوایی دنیا در دل هواپیماهای مسافربری جابجا میشود که همه آنها بخاطر شرایط پاندمی لغو شده بودند و اینگونه بود که با تمامی خطوط هوایی متحده، دلتا، و چند خط دیگر تماس گرفتیم، کندور یکی از بزرگترینها در اروپاست و از آنها خواستیم چند مورد به ما بدهند که پولش را پرداخت کردیم، بعضی ها هم اهدا کردند و پولی نگرفتند و تمامی ماسک ها را اینجا انبار کردیم و سپس هنگامی که این کار را شروع کردیم، به نوعی تبدیل به مرکزثقل شدیم و تمامی شبکه های بیمارستانی کم-کم به سمت ما آمدند. معلوم شد که آنها قبلن هرگز چیزی وارد نکرده بودند. فکرکنم برای 3 ماه وقت سر خاراندن هم نداشتیم و 18 ساعت در روز کار میکردیم. عالی بود چونکه حس ما اغلب اینست که تاثیر بزرگی روی دنیا گذاشته ایم. به این وضوح نیست، مثلن بعضی اوقات ما فقط جعبه کارتنی جابجا میکنیم نه که بگوییم داریم جان مردم را نجات میدهیم. ما میتوانیم هر چیزی را به هر جایی ارسال کنیم. گاهی شبیه قدرت ماورایی است.

– اگر میتوانید به زنجیره تامین از طریق کارهای کوچک کمک کنید، ما در مورد چندین میلیون دلار نوآوری صحبت میکنیم که اینجاست برای استفاده و من فکر میکنم این مقیاس و اندازه این کار است که شاید برای مردم سخت باشد آن را تحسین کنند. این یک چالش برای کسیست که میخواهد تاثیر واقعی در دنیا داشته باشد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.